Ozoboty w klasie pierwszej

      Wprowadzenie nauki programowania już w pierwszym etapie edukacyjnym daje dzieciom szansę na zdobywanie kompetencji przyszłości, odpowiedzialne wprowadzanie w cyfrowy świat, ale też rozwija kształcenie logicznego, algorytmicznego myślenia i co bardzo ważne – wdraża do pracy zespołowej.

       Zabawę zaczęliśmy od tworzenia zupełnie dowolnych tras. Uczniowie  potraktowali puzzle jak tory, a roboty jak pociągi…Było bardzo twórczo i radośnie . Sami widzieli, że czasami trzeba coś zmienić, pokombinować, bo inaczej trasa prowadzi donikąd. Sporo frajdy sprawiło dzieciom umieszczanie puzzli funkcyjnych i sprawdzanie, co się będzie działo. Zauważyłam, że w ten sposób uczniowie bardzo szybko zapamiętywali komendy, właściwie karta z kodami graficznymi po kilku minutach aktywności okazała się niepotrzebna.

      Następnie uczniowie przeszli do kodowania przez rysowanie. Każdy samodzielnie, według własnego pomysłu, zaprojektował trasę. Ponieważ Ozoboty, to roboty typu line follower, podążały za narysowaną, odpowiedniej grubości linią. Na liniach dzieci zamieściły sekwencje kolorowych kwadratów, co robot odczytał, jako konkretne komendy np: niebieski-czerwony- niebieski, sprawiał, że robot zawracał, a czerwony-niebieski-czerwony, sprawiał, że robot zatrzymał się na kilka sekund.

        Okazało się ,że wprawienie Ozobota w ruch ciągły nie było trudnym zadaniem… Powstały nam różne  budowle. W atmosferze współpracy i szukania różnych rozwiązań kodowanie okazało się świetną lekcją połączenia nauki i zabawy.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *