Jesienna matematyka w klasie 2

Jesień, przynosząc ze sobą całą paletę soczystych barw i wyrazistych zapachów, dostarcza nie tylko dzieciom, ale i dorosłym moc doznań sensorycznych. Ta pora roku to także bogactwo darów pochodzących z lasów, parków, sadów i działek warzywnych, które można na wiele sposobów wykorzystywać do zabaw i zajęć z dziećmi.

Uczniowie klasy 2 wykorzystali dary jesieni do nauki matematyki. W piękną, słoneczną pogodę wybrali się na tereny zielone w okolice naszej szkoły. Zabawa rozpoczęła się jeszcze w drodze, podczas której dzieci policzyły schody, po których szły, a mijając las, rozpoznawały gatunki drzew. W swobodnej przestrzeni odbyły się zabawy sprzyjające dostrzeganiu regularności z materiału przyrodniczego oraz rozwijanie umiejętności liczenia. Zabawom w dodawanie i odejmowanie towarzyszyła kreatywność i pomysłowość dzieci, które układały obrazki artystyczne z bogactwa przyrody.

 Zabawy matematyczno – kreatywne były dla dzieci atrakcyjne!!! Uczniowie zadawali mnóstwo pytań, ale przede wszystkim czerpali radość z wspólnie spędzonego czasu.

Wykorzystanie robota do nauki kierunków i rozwijania wyobraźni przestrzennej w klasie pierwszej

Współczesna edukacja coraz częściej wykorzystuje nowoczesne technologie, które nie tylko uatrakcyjniają proces nauczania, ale również wspomagają rozwój kluczowych umiejętności. Jednym z ciekawych narzędzi dydaktycznych, które zyskuje popularność w edukacji wczesnoszkolnej, jest robot edukacyjny. W klasie pierwszej robot może stać się nie tylko źródłem zabawy, ale także narzędziem wspomagającym naukę kierunków oraz rozwijanie wyobraźni przestrzennej.

Głównym celem zajęć z wykorzystaniem robota było wprowadzenie uczniów w świat podstawowych pojęć związanych z kierunkami (prawo, lewo, przód, tył) oraz rozwijanie umiejętności orientacji przestrzennej. Robot stanowił doskonałe narzędzie do nauki przez doświadczenie, co umożliwiło uczniom lepsze zrozumienie abstrakcyjnych pojęć.

Przebieg zajęć

Zajęcia rozpoczęły się od krótkiego wprowadzenia, w którym nauczyciel wyjaśnił uczniom, czym jest robot i jak działa. Dzieci poznały podstawowe funkcje robota oraz dowiedziały się, jak można nim sterować. Robot, którym posłużono się podczas zajęć, był prostym urządzeniem zaprogramowanym do poruszania się w różnych kierunkach na podstawie wprowadzonych przez uczniów poleceń.

Etap 1: Nauka kierunków

Pierwszym etapem zajęć była nauka podstawowych kierunków. Nauczyciel na tablicy zaprezentował rysunki przedstawiające „prawo”, „lewo”, „przód” i „tył”. Następnie uczniowie, w oparciu o te rysunki, uczyli się, jak sterować robotem, wydając mu proste polecenia. Przykładowo, robot musiał przesunąć się o dwa kroki do przodu, skręcić w lewo, a następnie wykonać jeden krok w tył. Dzięki temu dzieci mogły w praktyce zobaczyć, jak poruszanie się robota odzwierciedla polecenia, które same wprowadzały.

Etap 2: Rozwój wyobraźni przestrzennej

W kolejnym etapie, zadaniem ucznia było przeprowadzenie robota przez specjalnie przygotowany labirynt, mając zasłonięte oczy. Sterował robotem na podstawie komend, które przekazywał mu drugi uczeń. Labirynt składał się z przeszkód, które trzeba było ominąć, wykorzystując wyobraźnię przestrzenną i znajomość kierunków. Robot musiał poruszać się po wyznaczonej ścieżce, unikać przeszkód i dotrzeć do celu. Uczniowie musieli wcześniej zaplanować trasę robota, co wymagało od nich myślenia przestrzennego i umiejętności przewidywania kolejnych ruchów.

Etap 3: Wspólne podsumowanie

Na zakończenie zajęć nauczyciel omówił z uczniami wykonane zadania. Dzieci miały okazję opowiedzieć, co sprawiło im trudność, a co było dla nich proste. Przeanalizowano również błędy, które popełniali podczas wydawania poleceń robotowi, co stanowiło doskonałą lekcję, jak wprowadzać poprawki i uczyć się na swoich doświadczeniach.

Zajęcia z wykorzystaniem robota w klasie pierwszej okazały się nie tylko wspaniałą formą nauki przez zabawę, ale również skutecznym narzędziem dydaktycznym wspomagającym rozwój wyobraźni przestrzennej i umiejętności orientacji w terenie. Roboty edukacyjne to doskonały przykład, jak nowoczesna technologia może wzbogacić proces nauczania i pomóc w rozwijaniu kluczowych kompetencji u dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Dzięki nim uczniowie uczą się w sposób praktyczny i angażujący, co sprzyja efektywności nauki i rozwijaniu umiejętności, które będą przydatne w przyszłości.

Narodowe Czytanie 2024r.

Tegoroczna , trzynasta już edycja Narodowego Czytania odbyła się w sobotę 07.09.2024 r.

W Tarnobrzegu otwarto bramy Zamku w Dzikowie i to na jego dziedzińcu wybrzmiewały fragmenty Kordiana J. Słowackiego.
Nie zabrakło tam nas, uczniów Katolika.
Wszystkie dotychczasowe edycje tego czytania Polaków były ważne, we wszystkich uczestniczyliśmy, ale wydaje się, że ta pozostanie w naszej pamięci jako szczególna. Dlaczego? Gdyż przywoływaliśmy myśli i zdarzenia z życia tytułowego Konrada, młodego Polaka poszukującego wartości, który w gąszczu politycznych, historycznych i narodowych zawirowań, podobnie jak my, młodzi Polacy, stanął przed potrzebą zadawania sobie pytań o tożsamość, o życiowe wybory i kierunek rozwoju.
Cieszymy się z zaproszenia do tego wydarzenia, cieszymy z doświadczenia tego dnia i chcemy Wam, szkolna społeczności przekazać, że Bóg, Honor i Ojczyzna kiełkują w naszych umysłach i sercach, tak jak rozwijały się i  kształtowały życie Konrada i samego Juliusza Słowackiego.
Życzymy sobie, aby Naród, który ma takich bohaterów pozostawał wolny, silny swoją historią i mądry doświadczaniem trudności.
Uczniowie uczestniczący w Narodowym Czytaniu 2024r.
Karol Szozda uczeń kl. 8 PKSP
Amelia Abramczyk i Emilia Sanecka uczennice kl.3 KLO

Poświęcenie plecaków uczniów klas 1-3 w kaplicy szkolnej p.w. Aniołów Stróżów.

Dziś miało miejsce wyjątkowe wydarzenie dla uczniów klas 1-3, które na długo pozostanie w ich pamięci. W kaplicy szkolnej odbyła się uroczystość poświęcenia plecaków symbolizująca nie tylko rozpoczęcie nowego roku szkolnego, ale również duchowe wsparcie dla najmłodszych uczniów w ich edukacyjnej podróży.

Od samego rana w szkole panowała podniosła atmosfera. Uczniowie z dumą nieśli swoje plecaki, w których znalazły się nie tylko książki i zeszyty, ale także pierwsze szkolne marzenia i oczekiwania. Uroczystość rozpoczęła się wspólną modlitwą, którą poprowadził ksiądz Michał Zelik. W swojej homilii skierował on do dzieci ciepłe słowa zachęty, przypominając im, jak ważne jest, by w codziennych zmaganiach szkolnych nie zapominać o wartościach takich jak przyjaźń, uczciwość i pomoc innym.
Następnie przystąpiono do najważniejszej części ceremonii — poświęcenia plecaków. Ksiądz Michał symbolicznie pokropił ich plecaki wodą święconą. Dzieci z powagą i skupieniem uczestniczyły w tej chwili.

Poświęcenie plecaków to gest, który ma głęboką symbolikę. Plecak, jako atrybut każdego ucznia, staje się nie tylko narzędziem do nauki, ale również symbolem odpowiedzialności i wysiłku, jakie dzieci podejmują w trakcie całego roku szkolnego. Poświęcenie jest prośbą o Boże błogosławieństwo, które ma towarzyszyć dzieciom w ich codziennym trudzie, w nauce i relacjach z rówieśnikami.
Dla wielu dzieci była to pierwsza taka uroczystość w ich życiu. Widać było, że moment poświęcenia wywarł na nich duże wrażenie. Wielu z nich nie kryło swojego wzruszenia, a w ich oczach pojawiały się iskierki radości i dumy.

Dzisiejsza uroczystość poświęcenia plecaków była pięknym i ważnym momentem, który wprowadził uczniów klas 1-3 w nowy rok szkolny z poczuciem duchowego wsparcia i opieki. Dyrektor szkoły Pani Joanna Szmuc, przypomniała, jak ważne jest, by każdy dzień szkolny zaczynać z wiarą i nadzieją, że wszystko, co robimy, ma głębszy sens i wartość. Uroczystość ta z pewnością pozostanie w pamięci dzieci, jako symbol dobrego początku ich edukacyjnej przygody.

Inauguracja nowego roku szkolnego 2024/2025

Dnia 2 września 2024 r. uczniowie Szkół Katolickich uroczyście przywitali rok szkolny 2024/2025, uczestnicząc we mszy św. sprawowanej pod przewodnictwem ks. prał. dr Jana Biedronia, opiekuna Szkół Katolickich w Tarnobrzegu. We Mszy św. uczestniczyli uczniowie, rodzice, grono pedagogiczne i pracownicy szkoły.

W głoszonej homilii Ks. Jan na nowy rok szkolny życzył aby nadchodzące miesiące były nie tylko czasem wytężonej pracy, ale niosły ze sobą także wiele radości i zadowolenia z rozwoju własnych zainteresowań i uzdolnień. ” Wierzę, że każdy dzień spędzony w szkole będzie dniem owocnym, przynoszącym nowe doświadczenia i wiedzę, którą w przyszłości spożytkujecie jak najlepiej”– dodał.

Ksiądz prałat Jan Biedroń przybliżył również życiorys Karola Acutisa, który Eucharystię nazywał „autostradą do nieba”. Wierzył, że wszystko, co zwyczajne, można przemienić w coś nadzwyczajnego. Żył jak jego rówieśnicy, mając podobne zainteresowania i pasje, ale zdołał sprawić, że zwykłe życie stało się czymś niezwykłym. Jego dzieło wpłynęło na wielu ludzi z całego świata, a misja, którą zapoczątkował, jest kontynuowana do dziś. Carlo Acutis mawiał: „Życie jest prezentem, bo jak długo żyjemy na ziemi, możemy pomnażać naszą zdolność miłowania”.

Na zakończenie mszy św. pani dyrektor Joanna Szmuc odczytała akt zawierzenia Szkół Katolickich w Tarnobrzegu Matce Bożej Nieustającej Pomocy.

Po mszy św., w auli św. Jana Pawła II, pani dyrektor Joanna Szmuc przywitała zgromadzonych uczniów, nauczycieli oraz rodziców, szczególnie tych uczniów, którzy dopiero wkroczyli w mury naszej szkoły.

Rozpoczął się kolejny rok pracy i nauki, zdobywania wiedzy i nowych doświadczeń. To również rok poznawania otaczającego nas świata, rozwijania zainteresowań oraz poszukiwania dalszej drogi rozwoju.

Zmiany w logowaniu do dziennika!

Filmy instruktażowe:

Informacja dotycząca dziennika i nowej aplikacji.

W odpowiedzi na dalej pojawiające się zapytania dotyczące odpłatności za korzystanie z dziennika elektronicznego informujemy, że dostęp do Dziennika VULCAN dla Rodziców i Uczniów pozostaje BEZPŁATNY. Rodzice i Uczniowie mają bezpłatny dostęp do wszystkich danych i funkcji Dziennika VULCAN POPRZEZ PRZEGLĄDARKĘ INTERNETOWĄ na dowolnym urządzeniu z dostępem do Internetu (komputer, tablet, smartfon), mają dostęp do ocen, frekwencji, uwag, planu lekcji. Mają możliwość wymiany wiadomości z pracownikami szkoły a także usprawiedliwienia nieobecności.

Podczas aktualizacji dostępu trzeba wybrać typ konta – zwykłe lub konto eduVULCAN. Obydwa konta są DARMOWE. Konto zwykłe zapewnia dostęp do dziennika tylko za pomocą przeglądarki (bez możliwości korzystania z aplikacji w smartfonie) oraz wymaga oddzielnego logowania dla każdego z dzieci. Konto eduVulcan pozwala m.in. zobaczyć każde z dzieci przy jednym logowaniu a także ma możliwość korzystania z nowej aplikacji na smartfon eduVulcan. JEDNOCZEŚNIE można korzystać tylko z JEDNEGO TYPU konta (albo konto eduVULCAN, albo konto zwykłe). Możliwa jest jednak zmiana jednego typu konta na inny.

Dotychczasowa aplikacja Dzienniczek Vulcan została wycofana i od tego roku została wprowadzona nowa aplikacja eduVulcan. Jest BEZPŁATNA,  ale posiada usługi PODSTAWOWE I ROZSZERZONE. Usługi podstawowe są bezpłatne (frekwencja, sprawdziany, zadania domowe, oceny, kalendarz z planem lekcji). Płatne do 1 listopada będą natomiast usługi DODATKOWE W APLIKACJI: powiadomienia PUSH, usprawiedliwienia bezpośrednio z aplikacji, moduł wiadomości w aplikacji, widżety w systemie Android.

 

Drodzy Uczniowie, Szanowni Nauczyciele!

Z wielką radością pragnę pogratulować Wam znakomitych wyników na egzaminie ósmoklasisty! Wasz sukces jest dowodem na ciężką pracę, zaangażowanie oraz determinację, które towarzyszyły Wam przez cały okres nauki.

Drodzy Uczniowie, Wasze wysiłki i poświęcenie przyniosły wspaniałe rezultaty. Gratulacje za wytrwałość, determinację i pracę, którą włożyliście w przygotowania do egzaminu. Wasze wyniki są nie tylko powodem do dumy, ale również inspiracją dla młodszych kolegów i koleżanek.

Szanowni Nauczyciele, Wasz trud, cierpliwość oraz pasja włożona w kształcenie młodzieży zasługują na najwyższe uznanie. Dzięki Waszemu profesjonalizmowi, wsparciu i trosce uczniowie osiągnęli tak znakomite rezultaty. Jesteście fundamentem tego sukcesu.

Raz jeszcze gratuluję wszystkim uczniom i nauczycielom za znakomite wyniki na egzaminie ósmoklasisty. Życzę dalszych sukcesów, satysfakcji z osiągnięć i nieustającej motywacji do podejmowania kolejnych wyzwań.

Z wyrazami szacunku i serdecznymi pozdrowieniami

Dyrektor szkoły